Založ si blog

Písmená pred menom

 

Vysoké školy na Slovensku často bývajú témou diskusie. Okrem toho, že je v mnohých prípadoch hodnotená kvalita vysokého školstva, nezvykom nie je ani kritika kvantity. Mať titul je, zdá sa, vecou módy a tak sa naše vysoké školy vo všeobecnosti nemôžu sťažovať na nedostatok uchádzačov. A sťažovať sa nemôžu ani na neprajníkov.

 

“V rebríčkoch kvality máme najmenej vysokých škôl z krajín V4” hlása titulok článku Denníka N, ktorý vyšiel 25.marca 2015. V porovnaní s Poľskom, Maďarskom a Českou republikou sa umiestňujú naše vysoké školy v prestížnych rebríčkoch porovnávajúcich kvalitu škôl najmenej. Vôbec najkvalitnejšou školou je podľa rôznych svetových rebríčkov Univerzita Komenského sídliaca v Bratislave. Tá sa v týchto rebríčkoch objavuje prakticky ako jediná.

 

Akademická rankingová a ratingová agentúra robí pravidelné hodnotenia vysokých škôl na Slovensku. V nich hľadá odpovede na niekoľko otázok súvisiacich s kvalitou vysokých škôl. Hoci často tieto hodnotenia školy vnímajú ako kontroverzné, samotná agentúra aspoň v malej miere odhaľuje nedostatky jednotlivých škôl súvisiacich s kvalitou. Problémom je neraz veda a výskum, v ktorých podľa informácií zverejnených v poslednej správe z roku 2014 zaostávame za svetom, keďže našim vysokým školám nechýbajú publikácie z hľadiska kvantity ale z hľadiska kvality.

 

Na koncoch rebríčkov s podobným zameraním často končia súkromné vysoké školy. Ani v tomto prípade to nie je inak. Okolo súkromných VŠ sa neraz vznáša vlna pochybností, ktorá v minulosti vyústila aj do tlaku na zníženie či úplné zrušenie dotácií od štátu. Práve kritika súkromných škôl z hľadiska kvality môže byť paradoxom pre cudzincov. V zahraničí sú totiž súkromné vysoké školy zárukou dobrého vzdelania a patria medzi tie najprestížnejšie. U nás, naopak, zamestnávatelia pozerajú na takýchto absolventov cez prsty. Súkromné školy na Slovensku ani zďaleka nemajú takú tradíciu ako v iných krajinách, no ani to by nemalo byť ospravedlnením pri hodnotení ich kvality. Kvalitná veda a výskum by totiž nemusela byť doména len pre verejné vysoké školy. Práve súkromné školy by v tejto oblasti mohli nasadiť latku oveľa vyššie a tým pádom donútiť k akejsi „konkurencii“ v tomto smere. Tá by mohla posunúť celkovú kvalitu nad súčasnú úroveň. Z praxe vieme nájsť niekoľko príkladov, keď napr. firmy so súkromným zriaďovateľom poskytli lepšie služby ako firmy zriadené štátom. Žiaľ, u súkromných škôl (a nie je to prekvapením) je často prioritou zisk, nie poskytnuté vzdelanie. Za tohto predpokladu sa vyššie spomenutá snaha o zlepšenie nedá očakávať.

 

Kým uplatnenie na trhu práce po škole môže byť jedným z indikátorov kvality školstva, o kvalite jednotlivých vysokých škôl nemusí povedať ani zďaleka nič. Absolventi vysokej školy sa totiž nemusia zamestnať v oblasti, v ktorej získali titul. Navyše, mnohé inzeráty hľadajúce vysokoškolských absolventov obsahujú aj položku, ktorá informuje o požadovanej dĺžke praxe. Tá je azda ešte dôležitejšia, než samotný titul.

 

V článku “Mgr.? Ing.? Žiadny titul prácu nezaručí”, ktorý je dostupný na stránke www.vysokeskoly.sme.sk rozoberá jeho autorka dôležitosť vysokoškolského titulu ale ukazuje aj možnosti, ktoré k uplatneniu sa v odbore reálne pomáhajú. Nikoho neprekvapí, že okrem titulu či ovládania svetového jazyka je dôležité aj nadobudnutie praxe. Pri prehľadávaní portálov, ktoré ponúkajú inzerciu v oblasti hľadania či ponuky pracovných príležitostí nájdeme len málo inzerátov, ktoré nevyžadujú od uchádzača aj prax v obore. Obvykle minimálne 2 roky.

 

Prepájanie školy s praxou je dôležitou súčasťou a dnes už takmer nevyhnutnosťou štúdia uchádzačov o zamestnanie v oblasti, ktorú študujú. Pomôcť pri hľadaní môžu aj stáže vo firmách, ktoré s odborom súvisia. Práve prepájanie praktického s teoretickým by mohlo školám zabezpečiť potrebný vyšší kredit u verejnosti. Šanca vyskúšať si praktické využitie vedomostí už počas štúdia je na nezaplatenie a každá škola by mala zvážiť, či by nebolo vhodnejšie popri teoretických predmetoch ukázať študentom aj čo-to z praxe. Ocenili by to tak samotní študenti, ako aj ich budúci zamestnávatelia.
Problém kvality vysokých škôl na Slovensku je nepochybný, no určite nie neriešiteľný. Práca na vede a výskume či príprava odborníkov do praxe praktickými predmetmi môže byť pri zvyšovaní kvality nápomocná.

Colonial Coin Britain

Vzácne mince čakali na dražbu sto rokov. Prečo ich nezískali dedičia hneď po smrti boháča?

27.04.2024 09:00

Dánsky obchodník s maslom Lars Emil Bruun medzi numizmatikmi vyčnieval. Aké mince vlastnil a čo si želal, aby s nimi urobili po jeho smrti?

polícia páska

Tragédia v Rohožníku: Muž mŕtvy, pobodaná žena a deti v nemocnici

27.04.2024 08:10

Záchranári vyslali ambulancie do bytového domu v okrese Malacky, kde bolo pobodaných viacero osôb.

Kolumbijská univerzita, Palestína, Izrael

Propalestínski študenti na Kolumbijskej univerzite budú pokračovať v proteste

27.04.2024 07:51

Študenti Kolumbijskej univerzity v New Yorku, ktorí začali celoamerickú vlnu propalestínskych univerzitných protestov, sa nedohodli s vedením školy.

vojna na Ukrajine, Charkov, záchranári, ruský útok, bombardovanie

New York Times: Charkov je nezlomný. Bombardované mesto napriek strachu žije

27.04.2024 07:30

Každodenné ruské útoky u obyvateľov Charkova stupňujú obavy, ale život v meste sa nezastavil, napísal denník The New York Times.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 1280x
Priemerná čítanosť článkov: 1280x

Autor blogu

Kategórie

Archív