Založ si blog

Písmená pred menom

 

Vysoké školy na Slovensku často bývajú témou diskusie. Okrem toho, že je v mnohých prípadoch hodnotená kvalita vysokého školstva, nezvykom nie je ani kritika kvantity. Mať titul je, zdá sa, vecou módy a tak sa naše vysoké školy vo všeobecnosti nemôžu sťažovať na nedostatok uchádzačov. A sťažovať sa nemôžu ani na neprajníkov.

 

“V rebríčkoch kvality máme najmenej vysokých škôl z krajín V4” hlása titulok článku Denníka N, ktorý vyšiel 25.marca 2015. V porovnaní s Poľskom, Maďarskom a Českou republikou sa umiestňujú naše vysoké školy v prestížnych rebríčkoch porovnávajúcich kvalitu škôl najmenej. Vôbec najkvalitnejšou školou je podľa rôznych svetových rebríčkov Univerzita Komenského sídliaca v Bratislave. Tá sa v týchto rebríčkoch objavuje prakticky ako jediná.

 

Akademická rankingová a ratingová agentúra robí pravidelné hodnotenia vysokých škôl na Slovensku. V nich hľadá odpovede na niekoľko otázok súvisiacich s kvalitou vysokých škôl. Hoci často tieto hodnotenia školy vnímajú ako kontroverzné, samotná agentúra aspoň v malej miere odhaľuje nedostatky jednotlivých škôl súvisiacich s kvalitou. Problémom je neraz veda a výskum, v ktorých podľa informácií zverejnených v poslednej správe z roku 2014 zaostávame za svetom, keďže našim vysokým školám nechýbajú publikácie z hľadiska kvantity ale z hľadiska kvality.

 

Na koncoch rebríčkov s podobným zameraním často končia súkromné vysoké školy. Ani v tomto prípade to nie je inak. Okolo súkromných VŠ sa neraz vznáša vlna pochybností, ktorá v minulosti vyústila aj do tlaku na zníženie či úplné zrušenie dotácií od štátu. Práve kritika súkromných škôl z hľadiska kvality môže byť paradoxom pre cudzincov. V zahraničí sú totiž súkromné vysoké školy zárukou dobrého vzdelania a patria medzi tie najprestížnejšie. U nás, naopak, zamestnávatelia pozerajú na takýchto absolventov cez prsty. Súkromné školy na Slovensku ani zďaleka nemajú takú tradíciu ako v iných krajinách, no ani to by nemalo byť ospravedlnením pri hodnotení ich kvality. Kvalitná veda a výskum by totiž nemusela byť doména len pre verejné vysoké školy. Práve súkromné školy by v tejto oblasti mohli nasadiť latku oveľa vyššie a tým pádom donútiť k akejsi „konkurencii“ v tomto smere. Tá by mohla posunúť celkovú kvalitu nad súčasnú úroveň. Z praxe vieme nájsť niekoľko príkladov, keď napr. firmy so súkromným zriaďovateľom poskytli lepšie služby ako firmy zriadené štátom. Žiaľ, u súkromných škôl (a nie je to prekvapením) je často prioritou zisk, nie poskytnuté vzdelanie. Za tohto predpokladu sa vyššie spomenutá snaha o zlepšenie nedá očakávať.

 

Kým uplatnenie na trhu práce po škole môže byť jedným z indikátorov kvality školstva, o kvalite jednotlivých vysokých škôl nemusí povedať ani zďaleka nič. Absolventi vysokej školy sa totiž nemusia zamestnať v oblasti, v ktorej získali titul. Navyše, mnohé inzeráty hľadajúce vysokoškolských absolventov obsahujú aj položku, ktorá informuje o požadovanej dĺžke praxe. Tá je azda ešte dôležitejšia, než samotný titul.

 

V článku “Mgr.? Ing.? Žiadny titul prácu nezaručí”, ktorý je dostupný na stránke www.vysokeskoly.sme.sk rozoberá jeho autorka dôležitosť vysokoškolského titulu ale ukazuje aj možnosti, ktoré k uplatneniu sa v odbore reálne pomáhajú. Nikoho neprekvapí, že okrem titulu či ovládania svetového jazyka je dôležité aj nadobudnutie praxe. Pri prehľadávaní portálov, ktoré ponúkajú inzerciu v oblasti hľadania či ponuky pracovných príležitostí nájdeme len málo inzerátov, ktoré nevyžadujú od uchádzača aj prax v obore. Obvykle minimálne 2 roky.

 

Prepájanie školy s praxou je dôležitou súčasťou a dnes už takmer nevyhnutnosťou štúdia uchádzačov o zamestnanie v oblasti, ktorú študujú. Pomôcť pri hľadaní môžu aj stáže vo firmách, ktoré s odborom súvisia. Práve prepájanie praktického s teoretickým by mohlo školám zabezpečiť potrebný vyšší kredit u verejnosti. Šanca vyskúšať si praktické využitie vedomostí už počas štúdia je na nezaplatenie a každá škola by mala zvážiť, či by nebolo vhodnejšie popri teoretických predmetoch ukázať študentom aj čo-to z praxe. Ocenili by to tak samotní študenti, ako aj ich budúci zamestnávatelia.
Problém kvality vysokých škôl na Slovensku je nepochybný, no určite nie neriešiteľný. Práca na vede a výskume či príprava odborníkov do praxe praktickými predmetmi môže byť pri zvyšovaní kvality nápomocná.

Marian Kotleba, Kotleba, ľsns,

Za zákaz Kotlebovej strany ĽSNS je 68,5 percenta Slovákov, ukázal prieskum

27.06.2017 10:10

Strana ĽSNS Mariana Kotlebu by mala byť podľa 68,5 percenta Slovákov zakázaná.

Vladimír Mečiar

Prieskum: Ľudia vnímajú zrušenie Mečiarových amnestií pozitívne

27.06.2017 09:46

Takmer tri štvrtiny ľudí vnímajú pozitívne fakt, že Mečiarove amnestie zrušili.

volkswagen,  protest, štrajk,

OZ KOVO nepovažuje kolektívnu zmluvu vo Volkswagene za úspech

27.06.2017 09:30

Predseda OZ KOVO Emil Machyna síce podporil štrajkujúcich, ktorí požadovali vyššie mzdy, no výsledok vníma skepticky.

trump

Katar: Trump založil požiar, Tillerson ho hasí

27.06.2017 08:16

Škandál v malom Katare odhalil veľké problémy. Politický požiar založený v máji v Rijáde prezidentom Trumpom teraz musí hasiť šéf diplomacie Rex Tillerson.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 797x
Priemerná čítanosť článkov: 797x

Autor blogu

Kategórie

Archív